Röda Korset Utbildning

Idag har jag varit på en Röda Korset Utbildning i Diö med andra trevliga människor.
Jag fick veta mycket intressanta saker om Röda Korset och ville inte att utbildningen skulle ta slut.
Det var underbara damer och en herre där som jag kunde disskutera med. Vi hade en mysig dag som slutade med att vi fick diplom, häfte, en bok och brosch. Jag har satt min brosch på en silverkedja så jag kommer använda det som ett halsband.


Här är lite fakta som jag fick veta idag:

Henry Dunant och slaget vid Solfernio i Italien 1859.
Det är han som är grundaren till Röda Korset.
Slaget vid Solfernio varade i ca. 16 timmar. Ungefär 30.000 människor dog och 10.000 var sårade. Henry budade ihop kvinnorna i trakten som kunde hjälpa honom att föra de sårade soldaterna till kyrkor som sedan fördes till sjukhus.
1862 skrev han boken "Minnen från Solfernio" om du är sugen på att få veta mera.

24 Maj 1865 bildades svenska Röda Korset.

Det finns fyra olika symboler inom Röda korset.
¤ Röda Korset
¤ Röda Halvmånen
¤ Röda Kristallen
¤ Röda  Lejonet och Solen (men denna symbolen används inte ofta)

Röda Korsets Grundprinciper:
¤ Humanitet
¤ Opartiskhet
¤ Neutralitet
¤ Självständighet (att Röda Korset jobbar enligt sina principer)
¤ Frivillighet
¤ Enhet (att det finns en Röda Korset förening i varje land)
¤ Universalitet (att Röda Korset kan åka och jobba i varje land)


Alla som vill får gärna vara med i Röda Korset!


         

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0